15 étel fogszabályzóhoz

2018-08-21T08:20:22+00:00 2018. augusztus 21.|Fogszabályozás|

Fogszabályzónk felhelyezése vagy aktiválása után némileg módosítani kell addigi étkezési szokásainkat, hiszen a fogszabályzó által okozott feszítő érzés illetve a nyálkahártya irritációja megzavarhatja normál étkezési ritmusunkat. Lássuk, mely ételek a legideálisabbak fogszabályzóhoz!

fogszabalyzo etelek

1. Krémsajtok

A puha állagú, kevés rágást igénylő krémsajtok ideálisak fogszabályzó mellett is, hiszen szájüregünkben könnyen feloldódnak, nem darabosak, rágást szinte alig igényelnek.

2. Joghurt

hirdetés (X)

Natúr joghurtot, gyümölcs joghurtot, kefirt, tejfölt, krémtúrót bátran fogyaszthatunk fogszabályzónk mellett, hiszen egyszerűen kanállal is elfogyaszthatók, rágást nem igényelnek, így nem helyezünk plusz nyomást érzékeny fogainkra.

3. Levesek

Levesből választhatunk húslevest, tésztaleveseket, zöldségleveseket, raguleveseket, arra azonban mindenképp figyeljünk, hogy a levesben található zöldségek, húsok puhára legyenek főve. Lehetőség szerint kerüljük az olyan gyümölcsleseket, amiben apró magok is vannak, a nagyobb gyümölcsöket pedig magozzuk ki főzés előtt. Érzékeny fogaink erősen megfájdulhatnak, ha véletlenül ráharapunk egy kemény magra.

4. Húsok

A puhára főtt vagy darált húsokat részesítsünk előnyben addig, amíg fájdalmat tapasztalunk a fogszabályzónk miatt. A keményre sült vagy rágós húsokkal azért legyünk óvatosak, mert elfogyasztásukhoz nagy erőt kell kifejtenünk rágóizmainkkal és fogainkkal, ami megterhelheti érzékeny szájüregünket.

5. Tészták

teszta-etelekTésztákat nyugodtan fogyaszthatunk fogszabályzó mellett is, köretnek, egytálételnek elkészítve ideális választás, hiszen puha, nem irritálja nyálkahártyánkat és nem kell sokat rágnunk. A császármorzsa, gnocchi, nudli, gombóc szintén könnyen fogyasztható. A diós és mákos tésztákat kerüljük, mert a mákszemek bekerülhetnek a fogszabályzó alá vagy kemény szemekre harapva megfájdulhatnak fogaink.

6. Rizs, köles

Bár az apró darabkákból álló rizst, kölest tartalmazó ételek könnyen alászorulhatnak a fogszabályzónak, puhára főzve tápláló és egészséges ételek a fogszabályozás ideje alatt is. Ha elsajátítjuk a fogszabályzósok mindennapos szájápolási útmutatóját (lentebb), hatékonyan tisztán tarthatjuk fogszabályzónkat akkor is, ha apró szemcsés ételeket fogyasztunk.

7. Tojás

A főtt, lágy vagy kemény tojás, a tükörtojás és a rántotta is egyszerűen fogyasztható fogszabályzó mellett is. Fogyaszthatjuk magában, reggelire, ebédre vagy vacsorára, tápláló, változatosan fűszerezhető étel. A szalonnás, kolbászos rántottánál figyeljünk oda, hogy ne süssük túl keményre a szalonnát vagy kolbászt, mert azt már jóval nehezebb megrágnunk.

8. Zöldségek

Zöldségeket egy ideig inkább főzve fogyasszunk, a legtöbb kemény állagú, nyers zöldség elfogyasztása ugyanis fájdalmas lehet a fogszabályzó felhelyezését követő napokban. A finoman megfőzött burgonya, répa, bab, borsó mind egészséges választás, ha sikerül omlósan puhára főznünk még pürésíteni sem szükséges őket.

9. Pékáruk

Ha nem tudunk lemondani a kifliről, kenyérről néhány napig sem, akkor figyeljünk rá oda, hogy miként fogyasztjuk őket. A kiflit, mivel általában rágós és könnyen odatapad a fogakra, semmiképp nem jó, ha tépve harapjuk, inkább szeleteljük fel apró karikákra. Kenyér tekintetében kerüljük a magvas fajtákat, és ha lehet, a kenyér héját vágjuk le és csak a puha belsőt fogyasszuk el!

10. Palacsinta

A palacsinta sokak kedvence, nem véletlenül. Elkészíthetjük édes vagy sós ízesítésben, így fogyaszthatjuk főételként vagy desszertként is. Ha tortillát szeretnénk enni, inkább készítsük el házilag, mert a bolti tortillák elég szárazak lehetnek, ami nehezíti a harapást és a rágást.

11. Gyümölcsök

Fogszabályzó mellett kerüljük a ropogós, kemény gyümölcsök fogyasztását, mint amilyen az alma vagy a körte. Helyette együnk banánt vagy barackot, melyek puhák és lédúsak. A gyümölcsöket ne harapjuk, hanem inkább szeleteljük kis kockákra és villával fogyasszuk el, így biztosan nem helyezünk túl nagy nyomást a feszülő fogainkra.

12. Puding

Pudingokat nyugodtan ehetünk fogszabályzó mellett is, a puha desszertet elég elkanalaznunk, rágásra sem lesz szükségünk. Szóba jöhet még a tejbegríz és tejberizs is, utóbbinál figyeljünk rá oda, hogy főjön nagyon puhára a rizs.

13. Szószok

A gyümölcsszószok fogyaszthatók önállóan vagy egy-egy étel kiegészítőjeként is. Mivel legtöbbször kimagozott, főtt gyümölcsökből készülnek, nem kell aggódnunk, hogy kárt teszünk fogszabályzónkban vagy megterheljük fogazatunkat.

14. Smoothie, jégkrém, shake

A hideg turmixok, jeges finomságok enyhíthetik szöveteink érzékenységét, de figyeljünk oda, hogy jégdarabokat semmiképp ne tartalmazzanak a frissítők. A turmixokba ne tegyünk magvakat, jégkrémből pedig inkább kanalazható típust válasszunk.

15. Sült tészták

A muffinok, piték, lepények szintén fogyaszthatók sós és édes változatban is. Ha elkészítésükkor zöldségeket, gyümölcsöket használunk, sütés előtt pároljuk meg azokat, így biztosan elég puhák lesznek, és nem kell nagy erőt kifejtenünk elfogyasztásukkor.

 

MILYEN ÉTELEKET KERÜLJÜNK FOGSZABÁLYZÓ MELLETT?

Általánosságban véve elmondható, hogy fogszabályzó mellett nem érdemes kemény, ropogós ételeket fogyasztani, de kerülnünk kell a ragadós, ragacsos élelmiszereket is, melyek könnyen feltapadhatnak a fogszabályzó drótjaira.

Az arc belső felén található nyálkahártya esetleges irritációja miatt a csípős, paradicsomos, erősen fűszeres ételek fogyasztása sem javasolt, melyek irritálhatják a kialakult fekélyt, sebet.

Kerülendő ételek fogszabályzó mellett:

– diók, mogyorófélék,dio-mogyoro
– müzli,
– pattogatott kukorica,
– jég,
– kemény, ropogós héjú kenyér, péksütemények,
– pizza,
– chips,
– nyers, ropogós zöldségek, gyümölcsök (pl. répa, alma, körte, stb.)
– csemegekukorica
– rágógumi,
– tejkaramella,
– karamell,
– csokoládé,
– nyúlós, ragadós vagy kemény sajtok.

HOGYAN ÉTKEZZÜNK FOGSZABÁLYZÓVAL?

Mivel fogainkat immáron brekettek és drótok veszik körül, érdemes kissé megváltoztatni étkezési szokásainkat, amivel nem csak a sérülések kerülhetők el, hanem a fogszabályzóra feltapadó ételmaradékok is.

1. Szeleteld fel az ételeket!

Jobban jársz, ha az óriási harapásokról átállunk egy kis időre az óvatos falatozásokra. Szeleteljük fel apró darabokra az élelmiszereket és úgy együk meg őket, így elülső fogaink mentesednek a túl nagy, tépő erőhatásoktól és ételmaradékok sem tapadnak fogszabályzónk látható részeire.

2. Inkább hátul rágj!

Ahogy a harapásra, úgy a rágásra is igaz, hogy érdemes elülső fogainkat mentesíteni a munka alól. Hátsó őrlőfogaink felépítésüknél fogva amúgy is alkalmasabbak a rágásra, az élelmiszerek megőrlésére, ha pedig fogszabályzó is van a fogainkon, akkor még inkább ajánlott ezekre a fogakra hárítani a rágás nagy részét.

3. Hagyj időt az étkezésre!

Amúgy is érdemes jól megrágni az ételeket és nyugodt körülmények között enni, ez különösen igaz azokra, akik fogszabályzóval rendelkeznek. Étkezések közben nyugodtan ihatunk vizet, ami megkönnyíti az ételmaradékok eltávolítását a fogszabályzó drót részeiről.

MINDENNAPOS PRAKTIKÁK FOGSZABÁLYZÓHOZ

Fájdalomcsillapítás

Ha a fogszabályzó felhelyezése vagy aktiválása után feszítő fájdalmat érzünk, akkor tudnunk kell, hogy teljesen normális folyamatról van szó, szöveteink így reagálnak a fogszabályzó által kifejtett nyomásra.

A fájdalom általában nem tart tovább néhány napnál, de addig is kezelhetjük a panaszokat vény nélkül kapható fájdalomcsillapítóval vagy sós vizes öblögetéssel. Utóbbihoz oldjunk fel 1 tk. sót 2,5 dl langyos vízben és öblögessünk vele, majd köpjük ki a sós vizet. Ügyeljünk rá, hogy ne nyeljük le!

Amennyiben a fogszabályzó irritálja az arc belső felének puha szöveteit és apró hámsérülések alakulnak ki rajta, akkor használjunk viaszt, amivel puha érzetűvé tehetjük fogszabályzónk kemény drót alkatrészeit. Ha már kialakult sérülésekkel rendelkezünk, használjunk hialuronsav tartalmú öblögetőt vagy gélt, ami enyhíti panaszainkat és gyógyítja a szövetek regenerálódását.

Szájápolás

Fogszabályzónk mellett javítanunk kell mindennapos szájápolási szokásainkon, hiszen egy elhanyagolt fogszabályzó alatt könnyen kialakulhat fogszuvasodás vagy ínygyulladás.

Amire szükségünk lehet a mindennapokban:

fogkefe fogszabályzóhoz,
fogkrém fogszabályzóhoz,
szájvíz fogszabályzóhoz,
fogköztisztító kefe,
fogselyem fogszabályzóhoz,
egycsomós fogkefe,
viasz,
szájzuhany.

Summary
15 étel fogszabályzóhoz
Article Name
15 étel fogszabályzóhoz
Description
Ételek fogszabályzóhoz. Fogszabályozás idején nem mindegy, hogy milyen ételeket fogyasztunk. Kerüljük a kemény, apró szemű ételeket!
Author

További kérdéseid vannak?
A Fresh24Dental szakértői 24 órán belül válaszolnak kérdéseidre!

Kérdezd szakértőinket! 

A Fresh24Dental fogorvosai 24 órán belül válaszolnak! 

Kérdezd szakértőinket! 

A Fresh24Dental fogorvosai 24 órán belül válaszolnak! 

x

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom