A fogorvosok is ugyanolyan hétköznapi emberek, mint mi, azonban pácienseik hálájuk jeleként gyakran meglepik őket valamilyen ajándékkal, kedvességgel. A brit Dental Defence Union az ünnepek közeledtével kérdőív segítségével mérte fel, vajon a brit fogorvosok kapnak-e ajándékokat pácienseiktől.
A felmérésbe összesen 129 személyt vontak be, melyek kétharmada fogorvos, egyharmada pedig más szakmabeli, például asszisztens vagy dentálhigiénikus volt.
A 129 megkérdezett több mint egyharmada nyilatkozott úgy, hogy praxisában kapott valamilyen ajándékot az elmúlt 12 hónapban. Négy fogorvost különösen elhalmoztak a páciensek ajándékokkal; ők 2016-ban több mint 15 ajándékot kaptak betegeiktől.
A kezelt páciensek ajándékozási szokásai egészen változatosak, a hétköznapi tárgyakon túl volt aki fácánt vagy egy egész malacfejet ajándékozott kedvenc fogorvosának.
A Dental Defence Union (DDU) fogászati egyesület tagjai körében készített felmérés arra próbált fényt deríteni, hogy a fogászati szakmában dolgozók vajon milyen gyakran kapnak ajándékokat a betegektől, s hogy ez etikailag mennyire helyénvaló.
Nagy-Britanniában a szakmai alapelvek szerint a fogászati szakembereknek vissza kell utasítaniuk a hálapénzt és az ajándékokat, hiszen az befolyásolhatja szakmai döntéshozatalukat.
A DDU szakértője, David Lauder szerint problémák akkor adódhatnak, amikor a páciens ajándékozás mögött húzódó motivációja nem tisztázott vagy amikor túlságosan nagy értékű az ajándék.
„Az orvosnak ajánlatos megbizonyosodnia róla, hogy a beteg megértette, hogy a fogászati ellátását nem fogja befolyásolni az, ha ajándékot ad” – mondja Lauder.