Az egészségpénztári kártya terhére vásárolt termékek körét a gyógyszerek vezetik, de a tagok közül többen, rendszeresen vesznek igénybe magánfinanszírozású egészségügyi ellátást – derül ki az OTP Egészségpénztár felkérésére végzett kutatásból.
Az egészségpénztári tagok háromnegyede úgy érzi, hogy befizetéseik révén lehetőségük nyílik az emeltebb, minőségi ellátás igénybevételére. A megkérdezettek több mint 40 százaléka szokott igénybe venni költségtérítéses egészségügyi szolgáltatásokat, és jellemzőbb ennek előfordulása a nők, fiatalabbak, felsőfokú végzettséggel és magasabb jövedelemmel rendelkezők, valamint a budapestiek és községben élők körében.
A költségtérítéses vizsgálatokat rendszeresen igénybe vevőket leginkább a magasabb szintű ellátás elérhetőségének lehetősége motiválja, de második helyen említik a várólisták elkerülésének előnyét is.
A kutatás rámutatott: a magánszolgáltatókhoz forduló OTP Egészségpénztár tagok közel ötven százaléka szívesebben fizet előre ismert nagyságú összeget egy egészségügyi szolgáltatásért, mint hálapénzt. A megkérdezett tagok 48 százalékát a kiszámítható, fix összegű díjszabás motiválja a fizetős szolgáltatások igénybevétele során.
A középkorú tagokat elsősorban a rugalmasabb rendelés, a várólisták elkerülése ösztönzi a költségtérítéses formák igénybevételére, míg a legfiatalabbakat a magas szintű kiszolgálás. A paraszolvencia „kifehérítése” minden korosztály számára fontos, de ezt a budapesti lakosok valamivel magasabb arányban emelték ki.
A felmérés szerint a kártya terhére igénybe vett fizetős egészségügyi szolgáltatások sorát a fogászat vezeti, amelyért már szinte minden tag fizetett számlája terhére. A második helyen a szemészet áll, erre a tagok hetven százaléka költött, de sokan vesznek igénybe ilyen módon nőgyógyászati – a tagok 26 százaléka -, vagy bőrgyógyászati – 24 százalék – vizsgálatokat is.
A felmérésből az is kiderül, hogy mindössze az egészségpénztári tagok fele van tisztában azzal, hogy önállóan is kezdeményezhetik a pénzintézet és orvos közötti szerződéses kapcsolat kialakítását. Ez a lehetőség abban az esetben lehet különösen kedvező az ügyfél számára, ha a pénztártag által preferált orvosnak egyelőre nincs ilyen kapcsolata a kérdéses pénztárral, viszont a tag a jövőben számlája terhére szeretné kiegyenlíteni az igénybe vett egészségügyi szolgáltatást.
A pénztári tagok az online kutatás szerint patikában is gyakrabban fordulnak meg, mint az átlag lakosság: 35 százalékuk havonta többször, míg további 38 százalékuk havonta egyszer biztosan betér, míg a hasonló korú, átlagos lakosságnak mindössze 12 illetve 27 százaléka vásárol patikában.
Az egészségpénztári tagsággal járó előnyök érzékelését az is mutatja, hogy az ügyfelek közel 70 százaléka várhatóan akkor is fizetné önerőből a hozzájárulást, ha azt munkáltatója megszüntetné – derül ki a felmérésből.
A kutatást a Szinapszis Piackutató és Tanácsadó Kft. készítette 2012 júniusban, összesen 409 főt kérdeztek meg online kérdőíves módszerrel az OTP Egészségpénztár tagjai körében.
Forrás: MTI