Német kutatók a világ egyik legnépszerűbb videómegosztó oldalát vizsgálva arra a következtetésre jutottak, hogy a napjainkban méltán népszerű megosztó- és közösségi portálokban rejlő lehetőség még igen kiaknázatlan, legalábbis, ha a fogászati oktatásról van szó. Holott a kutatás szerint az ilyen weblapokon keresztül nem csak a végzett fogorvosok, de a tanulók is fontos információkhoz juthatnának – állítja a Journal of Dental Education 2011. decemberi számában közölt tanulmány.
Dr. Michael Knösel, a Göttingeni Egyetem fogszabályzó specialistája csapatával együtt még 2010 októberében próbálta meg felmérni a Youtube-on található fogászati videók jelentőségét. Különböző, angol keresőszavakat használva („dentist”, „dentists”, „dentist’s” és „dentistry”) érte őket a felfedezés, miszerint rengeteg olyan szakmailag is értékes anyag van az interneten, amiből sokat lehetne tanulni.
Két, igen képzett szakember volt Knösel segítségére, akik a YouTube keresője által dobott első 60 videót értékelték, előbb az összes találaton belül, majd leszűkítve a keresést az oktatás kategóriára, ugyanennyi videót néztek meg. A keresési eredményeket először relevancia, majd népszerűség szerint rendezték.
Véleményük szerint az első kereséskor dobott találatok szakmailag alig voltak értékelhetők, ám az oktatás kategórián belül a legtöbbször megtekintett anyagok szakmailag is igen értékesnek bizonyultak. Ebben a halmazban találtak szájsebészettel, implantológiával (17 db), preventív fogászattal (13 db), általános fogászattal (16 db), esztétikai fogászattal és fogszabályzással (9 db) kapcsolatos videókat. Öt anyagról vélekedtek úgy, hogy inkább a szórakoztató, nem pedig az oktató kategóriába sorolhatók.
Az oktatás csoportjához tartozó videókat legtöbbször gyakorló fogorvosok töltötték fel, de előfordult, hogy oktatási intézmények vagy fogászati vállalatok készítették az anyagot. Az általános kategóriában – ahol a cél legtöbbször a szórakoztatás – inkább betegek és laikusok töltenek fel tartalmat, de nagy számban találunk reklámokat is.
A kutatást végző szakemberek szerint az oktatás kategórián belül talált anyagok optimista képet festenek a fogászatról, míg az általános csoportba sorolt tartalmak épp ellenkezőleg. Állításuk szerint az előbbi osztályban szereplő videók 68-93 százaléka pontos információkat közöl a szakmáról, míg az utóbbiról ez nagy jóindulattal sem mondható el.
Úgy tűnik, egyre több oktatási intézmény ismeri el a YouTube-ot, mint hatékony kiegészítő oktatási közeget, habár napjainkban mindössze néhány egyetem rendelkezik önálló YouTube csatornával. A Michigani Egyetem Fogászati Tanszéke például több, mint 3 évvel ezelőtt indította YouTube oldalát, ma pedig már túl vannak a 7 millió látogatón is.
„A YouTube és a hozzá hasonló közösségi oldalak új oktatási lehetőséget rejtenek a fogászatban, de a bennük lévő potenciál még igen fejletlen és nem egy esetben alábecsült. A fogorvosoknak jobban el kellene fogadnia az ilyen weblapok fontosságát, hiszen a közvélemény ezeken keresztül informálódik. Így aztán szeretnénk arra ösztönözni az oktatókat, hogy használják többet ezt a médiumot, fejlesszék a videók minőségét és rendszeresen frissítsék az ott található tartalmakat” – mondják a kutatás vezetői.