Így előzd meg az ájulást a fogászaton!

2018-10-30T08:41:52+00:00 2018. október 30.|Fogászati félelem, Megelőzés|

Sokan élnek át félelmet vagy szorongást, ha fogorvoshoz kell menniük. A szorongás mögött gyakran valamilyen rossz tapasztalat, korai emlék áll, így pszichésen elhatalmasodik rajtunk a fogorvosi kezelés kapcsán érzett izgalom. Előfordul, hogy a megnövekedett félelemérzet ájulást eredményez a rendelőben, de az eszméletvesztésnek szervi okai is lehetnek.

ajulas fogaszat

AZ ÁJULÁS LEHETSÉGES OKAI

Alacsony vérnyomás

Az alacsony vérnyomás nem csak kiváltója, de velejárója is az ájulásnak, hiszen amikor elájulunk, nagyon leesik a vérnyomásunk. Egyes megfigyelések szerint az alacsony vérnyomású emberek amúgy is hajlamosabbak az ájulásra, mint a normális vagy magas vérnyomásúak.

Éhség, éhgyomorra végzett beavatkozások

Az alacsony vércukorszint szintén elősegítheti az eszméletvesztést. Ha fogorvosunk nem kéri külön az étkezés kerülését (pl. altatásos fogászat), mindenképp együnk legalább pár falatot a beavatkozás előtt.

Érzéstelenítő túladagolása

Bár a fogászati praxisban ritka az érzéstelenítők túladagolása, elvileg mégis előfordulhat, ami eredményezhet eszméletvesztést.

hirdetés (X)

Megnövekedett félelemérzet

Ha olyan erős félelmet élünk át, melyet nem tudunk leküzdeni, szervezetünk egyfajta védekező mechanizmusként ájulással reagál. Sokan gondolják úgy, hogy a fogorvosi székhez való fizikai kötöttség és korlátozottság annyira ellentétes érzés a félelemből fakadó menekülési vággyal, hogy a helyzet pszichés megoldhatatlansága ájulást eredményez.

Injekciós tű vagy vér látványa

Ha valaki a vér vagy az injekciós tű látványától nem csak a fogorvosi rendelőben, hanem más körülmények között is rosszul van, akkor ez is lehet kiváltó oka az ájulásnak. Sok találgatás övezi a kérdést, hogy vajon miért ájulnak el sokan a vér látványától. Erre kétféle evolúciós magyarázat is felmerült már: vagy azért, mert a sérülés egykoron jelenthetett életveszélyes helyzetet is, amikor az ellenséggel szemben jó stratégia volt a tetszhalottá válás (elájulás) vagy pedig azért mert a szervezet ezzel csökkenti a vérnyomás szintjét, megelőzve a sérülés miatti elvérzés kockázatát.

 

AZ ÁJULÁS ELŐJELEI

– sápadtság,
– verejtékezés,
– mélyebb, szaporább légzés,
– émelygés, hányinger,
– szédülés,
– vérnyomás esése,
– fázás, kimelegedés.

 

AZ ÁJULÁS MEGELŐZÉSE

Az ájulás többféle módszerrel is megelőzhető, attól függ, hogy mi okozza az eszméletvesztést.

Étkezés

Hogy elkerülhető legyen a leesett vércukorszint vagy az érzéstelenítő beadása utáni rosszullét, soha ne üres gyomorral látogassunk el a fogászatra (kivéve, ha külön ezt kéri az orvosunk).

Mozgás

Ha az ájulás a cselekvésben való korlátoltság miatt alakulna ki, az eszméletvesztés megakadályozható egy kis járkálással, mozgással.

Nyugtatás

Pszichésen az orvos által, vagy gyógyszeres úton akár saját magunk is csökkenthetjük a fogászati kezelés kapcsán felmerülő félelemérzetünket. Hagyományos nyugtatóval vagy homeopátiás készítménnyel is próbálkozhatunk – előbbiről mindig tájékoztassuk fogorvosunkat is.

Fektetés

Jellemzően vérnyomással kapcsolatos eszméletvesztés esetében a fogorvosi székben való fektetés is segíthet az ájulás megelőzésében.

Gyakorlás

Kérhetjük pszichológus segítségét vagy otthoni körülmények között mi magunk is megtanulhatjuk az ájulás leküzdését. Ehhez egy egészen egyszerű gyakorlat, az ún. „alkalmazott megfeszítés” (’applied tension’) technikáját kell csak elsajátítanunk, az alábbi lépések begyakorlásával:

  1. lépés: Keressünk egy kényelmes helyet a lakásban, ahol egyedül lehetünk és nem zavarnak meg mások. Üljünk le egy kényelmes székre vagy feküdjünk le egy kanapéra, ágyra. Koncentráljunk a lábban, karban és törzsön található izmokra, majd erősen feszítsük meg őket; érezzük, ahogy összehúzódnak. Tartsuk ezt a feszítést egészen addig, amíg meleg érzés önti el az arcunkat, fejünket. Ehhez általában 10-15 másodpercre van szükség. Miután ellazítottuk az izmainkat, tartsunk egy félperces szünetet, majd ismét jöhet a megfeszítés. Összesen 5 kör gyakorlatot csináljunk.
  2. lépés: Ismételjük meg az 1. lépést naponta 5 alkalommal (így összesen 25 kör gyakorlatot fogunk elvégezni egy nap alatt). Egy héten keresztül mindennap gyakoroljunk. Ez elsőre talán sok lehet, de minél jobban begyakoroljuk a technikát, annál könnyebben fogjuk alkalmazni stresszes helyzetben is. Ha eleget gyakorlunk, a folyamat teljesen automatikussá válik.
    Vigyázzunk rá, hogy ne lépjük át az ajánlott gyakorlási számot. Ha fejfájást kapnánk gyakorlás közben, akkor túl erősen feszítjük az izmainkat. Ilyenkor végezzünk kevesebb gyakorlatot vagy ne feszítsük olyan erősen az izmainkat.
  1. lépés: Sokat segíthet, ha tudjuk, milyen tünetek előzik meg esetünkben az ájulást (szédülés, sápadtság, hányinger, hidegrázás vagy kimelegedés, stb.). Ha éles helyzetben észrevesszük magunkon a kezdeti tüneteket, kezdjük el a jól begyakorolt izomfeszítést és lazítást, ezzel elkerülhetjük az ájulást.
  2. lépés: Mielőtt élesben is elkezdenénk gyakorolni, otthoni körülmények között még edzhetjük egy kicsit magunkat. Ha már magabiztosan tudjuk megfeszíteni és elernyeszteni az izmainkat, próbáljunk meg képeket vagy videót nézni az ájulást kiváltó tárgyról/élethelyzetről. Kezdjünk csak egy tű vagy fecskendő képével, később már nézhetünk akár videókat is. Fontos megjegyezni, hogy szakember segítségével sokkal hatékonyabban edzhetjük hozzá magunkat ezekhez a szituációkhoz, tehát nyugodtan kérjünk segítséget!

 

MEGFELELŐ FOGORVOS KIVÁLASZTÁSA

Ami a fogászathoz kapcsolódó rosszullétek esetében a legfontosabb, hogy ne érezzük magunkat rosszul vagy kellemetlenül az efféle helyzetekben, hiszen nem vagyunk egyedül, rajtunk kívül még rengetegen küzdenek hasonló problémával.

Fogadjuk el magunkat teljesen, ne féljünk különbözni. Ha úgy érezzük, extrán feszültek vagyunk a fogászati beavatkozások miatt, akkor addig keressünk megfelelő szakembert, amíg maximális bizalmat és szimpátiát kelt bennünk a fogorvos személye.

Először csak kezdjük elbeszélgetéssel, akkor lépjünk a tettek mezejére, ha tényleg elég elszántság és jó érzés van bennünk a kezelés és a szakmai személyzet kapcsán. A legfontosabb, hogy empatikus, támogató környezetben kezeljék fogászati panaszainkat.

További kérdéseid vannak?
A Fresh24Dental szakértői 24 órán belül válaszolnak kérdéseidre!

Kérdezd szakértőinket! 

A Fresh24Dental fogorvosai 24 órán belül válaszolnak! 

Kérdezd szakértőinket! 

A Fresh24Dental fogorvosai 24 órán belül válaszolnak! 

x

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom